Osobní asistence (OA) pro osoby s poruchami autistického spektra

Poslání

Posláním služby Osobní asistence pro osoby s poruchami autistického spektra je poskytnout pomoc a péči těmto osobám při zvládání každodenních aktivit a činností, využívání běžně dostupných služeb, aktivním trávení času a zajištění bezpečnosti po dobu nepřítomnosti pečující osoby v domácnosti klienta.

Cílová skupina

Služba je určena osobám ve věku od 1 do 64 let s diagnostikovanými poruchami autistického spektra nebo s podezřením na PAS ve fázi diagnostiky (včetně dětí s poruchami komunikace a sociální interakce do 7 let včetně), které vyžadují dohled a péči s pobytem na území Pardubického kraje.

Kapacita služby

Okamžitá kapacita služby je 10 klientů z Pardubického kraje. V případě, že je kapacita naplněna, zájemce o službu OA je na základě svého souhlasu zařazen do seznamu čekatelů. Zařazení do seznamu čekatelů může zájemce odmítnout.

Nabídka činností

Výše uvedených cílů služba OA dosahuje nabídkou těchto činností:

  • Pomoc při zvládání běžných úkonů sebeobsluhy (pomoc a podpora při podávání jídla a pití.
  • Pomoc při oblékání/svlékání a úpravy zevnějšku, pomoc při použití WC/výměně inkontinenčních pomůcek apod.).
  • Podpora při orientaci v prostoru a zajištění bezpečného pohybu v/mimo domácnost včetně využití kompenzačních pomůcek.
  • Doprovod (cesta např. do školy, do knihovny, procházka apod.).
  • Pomoc při využití běžných služeb (např. restaurace, kadeřnictví, plavecké bazény, veřejná doprava atd.).
  • Pomoc při obstarávání osobních záležitostí (podpora komunikace).
  • Pomoc při osobní hygieně (pomoc při denní hygieně,   tj. při mytí rukou a obličeje, čištění zubů, sprchování/koupeli).
  • Pomoc při zajištění chodu domácnosti (pomoc s úklidem a údržbou domácnosti - při aktivním zapojení klienta, nákupy a běžné pochůzky).
  • Aktivizace klienta pro udržování motorických,psychických a sociálních dovedností.

Cíle

  • Pomoc osobám s autismem v aktivním trávení volného času a ve využití běžných veřejných služeb.
  • Péče o osoby s autismem při zvládání každodenních aktivit a činností.
  • Podpora osob s autismem v samostatném rozhodování a uplatňování své vůle.

Zásady poskytování služby

  • Respekt - k osobnosti klienta a jeho životnímu příběhu přistupujeme s respektem a empatií.
  • Individuální přístup - na základě skutečných potřeb každého klienta realizujeme individuální plán péče.
  • Důstojnost - při poskytování péče dbáme na postupy zachovávající důstojnost klienta.

Působnost služby

ORP Pardubice, ORP Lanškroun

Přednostně bude služba poskytována v ORP Pardubice a ORP Lanškroun. V případě volné kapacity bude služba poskytovaná i na jiném území Pardubického kraje.

Poskytování služby

Pondělí 7:00 – 18:00 (terénní forma)
Úterý 7:00 – 18:00 (terénní forma)
Středa 7:00 – 18:00 (terénní forma)
Čtvrtek 7:00 – 18:00 (terénní forma)
Pátek 7:00 – 18:00 (terénní forma)

O sobotách, nedělích, svátcích a v čase mimo stanovenou provozní dobou lze službu poskytnout s ohledem na potřeby klienta a dle volných kapacit poskytovatele.

Úhrada za službu

Cena služby se řídí aktuálním ceníkem úhrad za služby, který je zájemci předán v tištěné podobě v průběhu jednání o poskytování služby. Ceník je zveřejněn na webových stránkách organizace.

Jednání se zájemcem o službu

Zájemce o službu kontaktuje sociálního pracovníka nebo ředitelku organizace – osobně, telefonicky, písemně, emailem sám nebo prostřednictvím zákonného zástupce/pečující osoby.

Na základě uvedeného kontaktu je domluvena osobní schůzka, která bude probíhat v místě bydliště zájemce. Na této schůzce je zájemce o službu seznámen s průběhem poskytování služby, podmínkami jejího poskytování, metodami práce. Poskytovatel také zjišťuje očekávání zájemce od služby, získává informace a postupuje dle aktuální metodiky služby.

Pokud zájemce o službu má zájem o poskytování sociální služby a splňuje kritéria daná cílovou skupinou, je s ním sepsána Smlouva o poskytování sociální služby Osobní asistence pro osoby s PAS. Podpisem smlouvy se zájemce o službu stává klientem služby.

Popis realizace služby

Osobní asistence pro osoby s PAS je službou terénní. Klient má přiděleného svého osobního asistenta (sociálního pracovníka/pracovníka v sociálních službách), který dle dohody s klientem poskytuje službu osobní asistence v přirozeném prostředí klienta, tzn. v jeho domácnosti nebo na místě, která sám klient určí. Vedoucí služby, osobní asistent nebo sociální pracovník s klientem (příp. se zákonným zástupcem/pečující osobou) domlouvá konkrétní zakázku – plán osobní asistence. Kontrola plnění plánu osobní asistence, popř. jeho aktualizace probíhá pravidelně dle metodiky služby.

Ukončení služby

Ukončení ze strany klienta

Klient může vypovědět smlouvu o poskytování služby bez udání důvodu.  Výpovědní lhůta pro výpověď danou klientem činí 14 dní ode dne doručení poskytovateli. V případě potřeby poskytovatel zajistí návaznost poskytování dalších sociálních služeb.

Ukončení ze strany poskytovatele

Poskytovatel může smlouvu ukončit pouze písemně, a to 14 dní s předstihem s tím, že klientovi sdělí důvody, osvětlí mu je srozumitelným způsobem.

Služba může být vypovězena na základě:

  1. zánik organizace,
  2. ukončení poskytování sociální služby z důvodu nedostatečného finančního zajištění,
  3. uživatel již nespadá do cílové skupiny poskytované služby,
  4. pominula nepříznivá sociální situace, kvůli které byla služba poskytována,
  5. uživatel neplní nebo porušuje své povinnosti stanovené Přílohou č. 2
  6. poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu k poskytování služby,
  7. uživatel za službu nezaplatil do 15. dne následujícího měsíce, ale později a to 3 x opakovaně,
  8. uživatel za službu nezaplatil do 15. dne následujícího měsíce a ani v následujících dnech. V takovém případě se poskytování služby od 1 dne následujícího měsíce pozastaví, dokud nebude služba zaplacena. Pokud nezaplacení trvá i celý následující měsíc, je to důvodem k vypovězení

Ukončení dohodou obou smluvních stran

Proběhne za podmínek, že se takto dohodnou obě smluvní strany.

Fakultativní služba - přeprava klienta osobním automobilem

Tato fakultativní služba poskytuje individuální přepravu klienta osobní asistence pro osoby s PAS osobním automobilem. Přepravovat je možné pouze klienta služby, nikoli jeho doprovod, např. ze strany rodiny. Tato fakultativní služba nenahrazuje Taxi službu a je poskytována pouze v oprávněných případech.

Bližší informace k přepravě klienta osobním automobilem naleznete v sekci Ke stažení.

Provoz sociální služby osobní asistence je spolufinancován z ESF+ prostřednictvím OPZ+, SR ČR a Pardubickým krajem  v rámci realizace projektu Podpora dostupnosti sociálních služeb v Pardubickém kraji, reg.č. CZ.03.02.01/00/22_003/0000408.